tisdag 13 januari 2009

jag beundrar er som vet vad ni vill

Vilka val ska du välja? Vilken väg ska du gå? Vet du inte vad du ska göra? Du är inte ensam. Vet du inte vad du vill göra? Du är inte ensam!Så som samhället ser ut idag så måste du antagligen utbilda dig och plugga efter gymnasiet för att få ett riktigt bra jobb. Då menar jag riktigt bra. Du kan få ett jobb direkt efter gymnasiet, med bra kontakter eller ett riktigt bra CV. Men tillslut måste du nog ändå bestämma dig. VAD ska jag plugga? VAD vill jag med mitt liv? Neeeeeeej, du måste inte bestämma dig, inte idag inte heller imorgon. Det finns dom som vid 38 års ålder har kommit på "ÅH jag vill bli lärare!" och herrn på 54 år sa upp sig och flyttade till Thailand för han ansåg sig inte upplevt livet på andra sidan, vad han nu menade med det. Det jag vill säga är; Så länge du trivs med vem du är, så spelar det ingen roll vad du sysselsätter dig med. Så länge du känner att jag är bra, jag är något, spelar ingen roll om jag bara är något för mig själv eller om jag har en vänskapskrets på tusen personer. Jag är bra! Jag lever mitt liv och jag skriver nya rader i min bok varje dag. Framtiden är ett orosmoln. Du oroar dig, samhället oroar sig, politiker oroar sig. Vi får höra så mycket om framtiden, men faktumet att vi inget vet om vad som kommer att ske leder att vi grubblar så mycket mer. Det målas upp scenarion och skräckexempel och troliga situationer. Skräckexempel kan bli en framtid om vi inte gör allt för att förhindra det. Klimatet förändras? Neeej vad menar du? Klimatetförändringarna är det största hotet mot människorna, djuren, naturen, miljön, världen! När det kommer till framtiden och livet skulle jag hellre vara en guldfisk än en elefant. Ni vet, en elefant sägs ju ha världens bästa minne. Eller iaf ett otroligt bra. Guldfisken däremot, den vet inget om framtiden, den oroar sig inte. Den har ett minne på ca 5 sekunder, ungefär, så om något som besvärat guldfisken skett, har den ändå glömt bort det snabbast möjligt. Så där bör vi lära av guldfisken, BARA att låta det vara istället för att älta saker, om och om igen. Men att glömma alla vackra och underbara stunder man haft, då fortsätter jag hellre att älta saker.... Bra saker överväger oftast de dåliga. Oftast.
Kom ihåg! Din framtid formas nu. Du kan inte skylla på dina dåliga betyg på någon annan än dig själv.. DET ÄR DU SOM FORMAR DIN FRAMTID. Varje människa du träffar, allt du ser och hör är ingredienser som kommer påverka dig. Lugn, jag är inte heller så bra på att forma min framtid, men jag jobbar på det. (Vilket jag kommer att göra resten av livet...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar